Skip to content

Poliser och tjugotalet

October 21, 2011

Poliser och tjugotalet är allt jag har haft på hjärnan den senaste tiden. Den 1:a November börjar nanowrimo som är en utmaning, man ska skriva en roman på minst 50 000 ord på 30 dagar. Jag var med förra året och planerar att vara med igen i år. Därför håller jag nu febrilt på att göra massa research om 20-talet då min bok ska utspela sig. Huvudpersonen är polis och idag besökte jag det pyttelilla polismuseet som finns i Edinburgh på the Royal Mile. Museet i sig var intressant men det allra bästa vara att prata med mannen som jobbade där. Han var glad att svara på frågor och jag lärde mig så mycket. Visserligen pratade han om massa andra saker också men det var allt väldigt intressant.

Högtidsuniform (1920-tal)

 

Vanlig Uniform (1920-tal)

Igår hade jag en heldag med Elin vilket var väldigt roligt. Vi gick bland annat på National Museum of Scotland där vi mest tittade på den historiska avdelningen där jag lärde mig mycket om 1920-talet och tiden innan. Känns som jag verkligen börjar få kött på benen nu för tidsperioden. Har också lånat en bok som heter: Britain Between the Wars. Väldigt intressant läsning. Igår gick jag och Elin också på två små museum som hette Museum of Edinburgh och The People’s Museum. På det förstnämnda köpte jag ett litet kit med återskapningar av 20-tals föremål.

Replicas the Roaring Twenties

 

Vet inte om jag har nämnt det i tidigare inlägg men au pair familjen är bortrest just nu för pojkarna har lov. Så jag har varit hemma själv (med katterna) de senaste dagarna. Har varit skönt men kanske aningen ensamt ibland. Dock har jag träffat många kompisar och haft väldigt trevligt. Tänkte också informera alla mina trogna läsare att under november månad kommer jag uppdatera lite mer sällan för jag kommer ha fullt upp med att skriva min roman. Men jag ska försöka uppdatera lite då och då ändå. 🙂

 

One Comment leave one →
  1. papps permalink
    October 22, 2011 5:01 PM

    Bra att du gör ett seriöst researcharbete innan du börjar skriva. Lycka till! Papps

Leave a Reply

