Skip to content

5 dagar, 780 ord

September 12, 2011

Det har gått ett tag sen senaste uppdateringen. Anledningen till det är att jag har haft mycket att göra och varit rätt trött när jag kommit hem (plus kanske att jag har börjat spela Dragon Age 2 som drar till sig min uppmärksamhet när jag slår på datorn).  

I torsdags (tror jag) gick jag längs hela Water of Leith vilket var väldigt fint. Jag hamnade till slut utanför National Galleries of Scotland. Det var gratis inträde men jag tror jag gick in på en utställning som kostade utan att veta att den kostade. Ingen klagade iallafall så ingen skada skedd. En intressant sak här i Skottland och hela Storbritannien är att alla (mer eller mindre) museum är gratis men de har ändå galet många anställda. Anställda som bara sitter på en stol och tittar på en typ, antar att det är för att man inte ska sno saker. Hur kan de ha råd att anställa alla dessa?

Fredagen var en intressant dag. Den närmaste kyrkan har Malawi fika på fredagsförmiddagar. De säljer helt enkelt fika och vinsten går till Malawi. Eftersom jag har varit i Malawi kände jag att jag måste gå dit och köpa något för att skänka lite pengar till Malawi.

Så jag gick in från regnet och mötes av ett bord där det satt nio äldre damer och en äldre herre och drack te. Med skräckslagen blick tittade jag på dom och blev invinkad utav en av damerna.

Nu var det försent att fly.

Jag satte mig vid bordet efter att ha insisterat på att jag kunde hämta en stol själv men en tant på närmare 80 än 70 insisterat att hon skulle bära stolen. Väldigt bisarr situation. Jag log lite förläget och när de frågade efter mitt namn berättade jag det och att jag hade varit i Malawi och det var därför jag gått in här. Med ens blev de oerhört intresserad av mina erfarenheter i Malawi och jag berättade en massa. Det var faktiskt en väldigt trevlig fika. Vi pratade om massa saker och de var väldigt bra lyssnare och bra berättare. Kanske till och med går dit igen någon gång, men kanske inte nästa vecka.

Efter detta underliga möte begav jag mig inåt stan och hittade på oväntat håll energi att shoppa en massa. Jag var mest inne på Next och H&M. Hittade en fin rödorange jumper (som min mamma hade köpt en exakt likadan samma dag fast i Stockholm, vad är oddsen liksom?!), en röd väska, mjukisbyxor, tofflor, handsprit, fingervantar och lite annat. Var riktigt roligt att kolla kläder och vanligtvis är jag inte så intresserad av just kläder. Provade ex antal par byxor också men föga förvånande så satt inga bra. Glömde nästan bort tiden och fick skynda hem för att göra igjordning barnen mellis och sedan gå till deras skola.

Lördagen var rubgy och quidditch dag. J (äldsta pojken) spelar rugby i skollaget och han hade match på en annan skola. Jag följde frivilligt med för att kolla. Det var roligt och jag insåg att rugby är en ganska brutalsport. Efter att ha tittat på det och ätit frukost åkte vi hemåt igen. Jag blev avsläppt i Old Town och begav mig mot Nicholson Street där jag åt lunch och kollade runt lite. Efter detta begav jag mig till the Meadows för att spela en mugglarvariant av quidditch. Var kul men vi var lite för få. Efter träningen stannade jag hos Lucy och Stacia och drack te, kaffe och åt kakor. Mycket trevligt. Gick hela vägen hem (ca 40-50 min) och var mäkta trött när jag väl kom hem.

Igår tog jag det rätt lugnt. Segade på morgonen och kollade sedan runt lite på stan. Gick hem och vilade lite mer och träffade sedan Elin för att äta middag. Middagen bestod av fish and chips, coca cola och lyxig varmchoklad till efterrätt. Riktigt gott! Kom hem vid nio tiden och såg att C (pappan) såg på Harry Potter och halvblodsprinsen i vardagsrummet, jag gjorde honom sällskap och drack te. Inte nog med te, C och A (lilla killen) hade bakat cup cakes som var väldigt goda. Var trevligt och lagom ansträngande. Idag sov jag till tjugo i elva och nu har jag uppdaterat bloggen. Idag är planen att ta det lugnt. Känner mig lite småförkyld men är ganska säker på att det går över snart och jag bara tar det lugnt.

För er som inte märkt det, om ni tittar i högra kolumnen på min blogg ser ni en rubrik som säger Twitter och under den är små korta inlägg från Twitter. Jag uppdaterar detta oftare än bloggen i sig så även om ni inte ser att något nytt har hänt i form av inlägg kan jag har tweetat om något nytt. För jag har en bra deal för internet i mobilen nu, modern som man är 😉

3 Comments leave one →
  1. Papps permalink
    September 12, 2011 4:55 PM

    Hur bra är internet dealen?

    • September 12, 2011 6:42 PM

      Jag betalar tre pund i månaden för 100mbit, men sen så finns ju massa wifi-spots och så runt om i stan och hemma och då betalar man inte alls. 🙂

  2. mamma permalink
    September 13, 2011 9:15 AM

    Vi har bra smak du och jag! 🙂

Leave a Reply

