Skip to content

Edinburgh Is Growing On Me

September 4, 2011

Jag vaknade kl kvart i tio med intentionen att inte göra något speciellt idag. Alltså spelade jag Dragon Age 2 ändå fram till ett då jag plötsligt kom ihåg att det hölls en skrivgrupp på Starbucks på Prince’s Street. Internet van som man är hittade jag snabbt deras facebook grupp och gick med. Sekunder senare fick jag ett meddelande från gruppens ledare att han skulle ha på sig en hawaii skjorta för att jag skulle känna igen honom.

En timme senare var jag lätt förvirrad på Starbucks och till min stora lättnad såg jag honom. Vi började prata och satte oss ner vid ett bord. Det var inte särskilt många på träffen denna gång, bara fem. Men i vanliga fall brukar de vara minst tio. Det här var första mötet efter sommaren så antagligen var det därför som det var lite färre än vanligt. Vi pratade om allt möjligt men mest om skrivande och nanowrimo så klart. Jag fick även lite skrivande gjort och när jag fyra timmar senare lämnade sällskap (alla skulle bege sig) så var det med en känsla av lycka. För det första för att jag känner sån inspiration, skrivlust och förmåga till planerande och för det andra, jag börjar lära känna mer och mer trevliga människor. För varje dag jag är här i Edinburgh känner jag mig mer och mer hemma. Edinburgh is growing on me, så att säga. Det är verkligen en fantastisk stad och jag tror jag kommer då svårt att lämna den.

Jag begav mig hemåt och kom hem framåt halv sju. Tog verkligen tag i designandet av min skrivblogg och är faktiskt ganska nöjd med resultatet. http://wilmasjoberg.wordpress.com/ Man kan inte göra ett seriöst försök till skrivande utan att ha en skrivblogg, internet tror jag är källan till framgång.

Idag var sista dagen på Edinburgh International Festival och det hela avslutades med de mest fantastiska fyverkerier. Jag hade inga förväntning alls när jag klockan tjugo i nio lämnade mitt hem för att ta mig till Inverleith Park. Det är parken dit jag brukar ta pojkarna och jag måste erkänna att jag började förstå vidden av detta spektakel när jag såg folkmassan som samlats i parken. Massa människor var det, säkert för tre-fyra tusen. En gigantisk tv-skärm var uppställd och stora högtalare spred ljudet av en kommentators röst. Det såldes all möjlig festivallik mat. I fjärran såg man Edinburgh Castle som var upplyst i kontrast med den mörka natthimlen.

Jag väntade förväntans fullt och så klockan nio inleddes konserten. The Scottish Chamber Orchestra spelade i Prince’s Garden och i symbios med musiken avlossades de mest fantastiska fyverkerier upp mot skyn. Det var spektakulära färger, höga smällar och till och med ett vattenfall. Har aldrig sett så fantastiska fyverkerier och inte nog med det, de exploderade i takt med musiken vilket fick det hela att få en ännu mäktigare stämning.

Vit rök letade sig ut över hela staden och jag måste säga att jag för några sekunder föreställde mig att det var så här det skulle se ut om Edinburgh brann. Den vita röken visste inget slut men spektakulärt var det. Fyrverkerikonserten höll på i en timme. Jag var mäktigt kall när jag i rask takt gick hem. Efter att ha suttit i det fuktiga gräset i nästan en timme är det inte så konstigt att vara lite frusen. Väl hemma gjorde jag middag och hade ett trevligt samtal med I (mamman) medan grannarna bråkade högljutt på andra sidan köksväggen. Vet ni vad I sa? Hon sa att hon idag hade tänkt tanken att det skulle vara coolt om jag blev en känd författare. Då skulle folk valfärda till det här huset och ta massa fotografier, det var här Wilma Sjobergs karriär började, skulle de säga till varandra. Det är kanske inte så troligt att det faktiskt blir så men vem vet, ingen kan sia om framtiden. Med lite tur kanske allt går vägen!

 

No comments yet

Leave a Reply

