Skip to content

Ett kort inlägg om ris

August 24, 2011

Idag lagade jag ris. Det var lite läskigt. Rykten hade nåt mina öron om att ris var svårt att laga. Inte nog med att det var svårt, risken att riset brände fast i kastrullen var också stor. Med skräckblandad förtjusning hällde jag ner riset i det kokande vattnet och satte på locket. Det puttrade på bra, DÅ PLÖTSLIGT, kokade det över. Oj oj oj! Fort av med locket. Lugnt igen. Så höll det på ett tag men mitt vakande kock-öga höll koll på det puttrande riset. När de där 12-14 minutrarna hade gått så var det dags att lyfta helt på locket och smaka av det hela. Lukten av Malawi trängde sig in i min näsborrar och immade igen mina glasögon. Den lukten av riset fick tillbaka alla minnen på mindre än en sekund. Minnet av att försöka skala ägg inför undernärda barn halvt om halvt oroa sig för att man inte ska äta kalla ägg i länder långt bort och halvt om halvt oroa sig över att de där barnen så gärna ville ha ägget. Minnet av att hälla hälften squash i det fruktansvärt äckliga vattnet som boendet erbjöd samtidigt som man motvilligt tuggade på riset. Ris, ris, ris. Visste inte att minnena av Malawi fortfarande fanns i dig!

Det är då man säger;

 

 

2 Comments leave one →
  1. mamma permalink
    August 24, 2011 8:09 PM

    Nu vet du hur man kokar ris i alla fall! Får se hur länge du kopplar ihop lukten och smaken av ris med Malawi… Gillar koppen! 🙂

  2. mamma permalink
    August 24, 2011 8:11 PM

    Profilbild på FB?

Leave a Reply

