Skip to content

En kort resumé av många händelser

August 7, 2011

Mycket har hänt under de dagarna som jag inte har uppdaterat. Senast jag skrev var vi i södra Frankrike nu är vi i England precis vid den walesiska gränsen. Det är mulet och har regnat hela natten mer eller mindre. Det är lite svårt att komma ihåg alla detaljer av vad som har hänt sedan senaste inlägget men jag ska göra mitt bästa.

Vi lämnade vårt bed and breakfast för att bege oss till Chatres. Där campade vi i ett tält, första gången för mig. Jag sov förvånansvärt bra men det var nog mycket tack vare luftmadrassen jag sov på. På kvällen i Chatres gick vi innåt stan för att se en katedral och äta middag.

Katedralen

Tidigt nästa morgon åkte vi vidare mot nästa boende med mig som kartläsare. Det var en intressant upplevelse att läsa kartan och vara ansvarig för att vi kom rätt. Särskilt när jag inte kan uttala platserna eftersom de har franska namn 😛 Men vi kom rätt och boendet var väldigt fint. Ett litet slott i en liten by som jag tror hette Maritez, låg när Abbeville.

Boendet

Mitt rum är det två våningar över dörren, det var ett fint och trevligt rum. Huset var väldigt gammalt och hade fungerat som hotell i många år. Tydligen hade nazister bott där under ockupationen av Frankrike. Rommel hade bott i det finaste av rummen och vi hittade spår efter honom. I matsalen fanns en stor öppen spis och golvet vid den var förstört. Enligt de som ägde stället var det på grund av att Rommel en vinterdag hade huggit ved direkt på golvet.

Spåren av Rommel

Vi bodde på det boendet i två nätter. Under dagarna gjorde vi utflykter. Till Abbeville för att se deras katedral.

Efter detta korta men trevliga besök åkte vi till kusten. Vädret blev med ens finare och vi hade en väldigt trevlig picnic precis vid kusten.

Efter våra två nätter på slottet var över begav vi oss mot Albert med ett stopp i Amien för att se deras berömda katedral. Den var ofantligt stor, 112 meter från golvet till högsta punkt. Byggde mellan ca 1220 och 1280 men med prakt som håller än idag.

Amien med katedralen i bakgrunden

Amien

Katedralen innefrån

Fantastiska väggskulpturer

Like a Ghost

Efter katedral besöket försökte vi hitta en resturang. Vilket var oerhört svårt. Uppenbarligen stänger alla resturanger halv tre i franska städer, ytterst underligt. Så istället hade vi en mini picnic vid våra bilar varpå vi begav oss vidare mot Albert. I Albert bodde vi på ett Best Western hotel (som borde heta Best Western Front 😉 ). Albert var i centrumet av frontlinjen under första världskriget och när man åkte på vägarna i närheten fanns skyltar som informerade en om när frontlinjen låg precis där man var. Vi besökte ett museum om kriget och åkte sedan till en gigantisk krater. Ett spår efter en massiv bomb. Det var rätt tungt att vara i det här området, så många gravplatser med så många gravar.

Kratern

Efter detta åkte vi hemåt, mot England. Det var en lång körning med många köer och ett slutmål hos barnens farbror. Vi sov hos hans familj en natt och nu är vi hos farmorn och hennes man. Igår hade vi fyverkerier. Vi kommer åka tillbaka till Edinburgh på tisdag eller onsdag. Jag ursäktar för brist på detaljer i det här inlägget men det har helt enkelt hänt för mycket för att kunna skriva ner alla detaljer.

2 Comments leave one →
  1. mamma permalink
    August 7, 2011 2:04 PM

Jättekul att läsa! Vilket fint slott ni bodde på och så mysigt det såg ut i Amien. Snyggt foto med blommorna i förgrunden och ghostbilden var cool. Puss & kram!

2. Papps permalink
    August 7, 2011 2:27 PM

Häftig tidstypisk gotisk katedral i Amiens. Mysiga kanaler oxå. Du får se mycket trevligt. Papps