Skip to content

Solen skiner över Frankrike

July 30, 2011

Det är galet varmt. Eller rättare sagt, närmare 30 grader och sol. Jag har lyckats med den otroliga bedriften att inte bränna mig. Tro det eller ej, jag är faktsikt lite brun om armarna! Det var ett tag sen jag uppdaterade senaste (hur har ni klarat er utan mina fantastiska uppdateringar? 😉 ) så här kommer en kort resumé över vad som har hänt de senaste dagarna.

Dagen efter grottbesöket paddlade vi. Hyrde två kanoter med tre i varje. Det var väldigt roligt och för första gången under resan sken solen. Ingen av oss var insmorda i solkräm så det är ett under att vi inte kom tillbaka till boendet som kräftor. Floden vi paddlade på var oerhört lugn, inga strömar och inga farliga stenar att kantra på. Perfekt nybörjar nivå för mig! Dagen efter hade jag galen ryggvärk, inte riktigt säker på om jag sträckte mig eller om det var träningsvärk. Antagligen det senare eftersom det gått över nu. Efter paddlandet letade vi efter en affär där vi kunde köpa bröd, detta vara nära på omöjligt eftersom vår jakt skedde under den franska siestan. Men vårt letande var inte helt förjäves, vi hittade istället en väldigt vacker och gammal kyrka som vi utforskade.

Det var med denna ryggvärk som jag, mamman och lillkillen gav oss in på uppdraget- gå till mataffären och tillbaka. Det var okej på vägen dit, tog kanske tjugo minuter och vi uppskattade den värmande solen. På vägen tillbaka däremot, med hungern gnaggande och tunga matkassar, då var det inte lika roligt. Klockan var halv tre när vi kom tillbaka till boendet helt utmattad. Lunchen bestod av baguette med tonfisk och grönsaker, gott! Man kan ju anta att efter en sådan strapats skulle jag spendera resten av dagen inomhus, utmattad och orklös. Men icke! Istället spelade jag cricket med pappan, det var väldigt roligt! Jag börjar bli bättre på cricket, inte bra bra, men bra för att bara spelat i några dagar.

Den kvällen var det paret vi bor meds 38(!):e bröllopsdag. Detta firades med champange och skaldjur/fisk buffé. Det bjöds på sill, lax, prawns, musslor, skaldjurspaté mm. Detta avslutades med en delikat efterrätt. Maten här är väldigt bra och efterrätterna gigantiska och mäktiga men också väldigt goda.

Igår hände inte så mycket. Förmiddagen och tidigeftermiddag bara försvann på något sätt, minns inte riktigt vad jag gjorde förutom att äta lunch. Senare på eftermiddagen åkte föräldrarna iväg till en vingård och jag tog handom pojkarna. Först vaktade jag dom medan de gladeligen plaskade runt i poolen. Det var ganska soft, jag låg i en solstol (halv i skuggan, halvt i solen) och läste en bok (Hide and Seek av Ian Rankin). Lite över en timme senare var de små liven rätt kalla så vi gick in och såg på Cars 2. Ganska soft barnvaktning så att säga.

Idag vaknade jag sent som alla andra dagar och åt frukost med mamman. Vi diskuterade universitet och utbildningar. Jag är fortfarande förvirrade över vad jag ska plugga men en sak är då säkert, jag ska plugga på universitet. Saknar redan stimulansen man får utav att lära sig (vilken nörd jag är!). Jag kommer definitivt läsa någon en-gång-i-veckan kurs i höst i Edinburgh. 🙂

Efter frukosten tränade vi på att få upp tältet. För vi ska tälta, snart. Imorgon åker mamman tillbaka till Edinburgh och jag tror det är i övermorgon som jag, pappan och barnen börjar vår bilfärd norrut. Vårt mål är Normandie trakten. Halvvägs kommer vi att campa och sedan spendera två nätter på ett hotell som såg mer ut som ett slott än ett hus. De två nätterna kommer vi bo med barnens farmor och hennes man (de som bor i Cherryhill). Den femte åker vi genom Eurotunneln tillbaka till Storbritannien och då är vårt första mål Wales. Lämnar av kusinen, kanske stannar några dagar och sedan tillbaka till Edinburgh. Spännande!

Just nu sitter jag själv i mitt rum och skriver detta, dricker Coca Cola och njuter av ensamheten för en stund. Det är en väldigt bra familj jag har hamnat i men man behöver ändå vara för sig själv ibland. Ledsen att jag inte har några bilder att lägga in, har glömt av att fotografera 😛

One Comment leave one →
  1. Papps permalink
    July 30, 2011 11:47 AM

    Vilken fantastisk dag, önskar jag varit med. Vad mycket du får vara med om. Kul att ha Ish att diskutera universitetskurser med. Förmodar att den kan bli heltids studier där efter avslutad au pair tid??? Vi har precis kommit hem från ett riktigt varmt Norrö men kanske inte lika spännande som La France. Ha en bra dag Lord Biron de Bergerac. Papps

Leave a Reply

