Skip to content

I en bil genom Frankrike

July 24, 2011

I Frankrike just nu, utanför Bergerac. Vädret är fint men inte så fint som franskt väder borde vara på sommaren. Vi bor på ett Bed and Breakfast som är väldigt fint och oerhört lantligt. Det går inte att skriva det här inlägget utan att nämna det fruktansvärda som har hänt i Norge. Trots att jag nu befinner mig i södra Frankrike känns det så otroligt nära. Mina tankar går till alla offer, anhöriga och hela Norge. Det är ofattbart och fruktansvärt. Men jag kommer ändå skriva det här inlägget om det roliga som jag har varit med om, för världen kan inte stanna upp på grund av terrorn för då har terroristerna vunnit.

Vi var i Cherryhill till den stora killens nionde födelsedag. Han fick galna presenter, en livsfarlig slangbella och ett riktigt pilbågsset. Men glad blev han minst sagt. Dagen fylldes av tårta, presenter och grillning. Det var trevligt fast då kände jag mer än någonsin mig som ett extra hjul, en outsider. Det var bara hans familj där och jag.

Huset

Dagen efter lämnade vi Cherryhill klockan sju och begav oss till eurotunneln. Det tog lite över fyra timmar att komma dit. Eurotunneln är en märklig plats. Man kör på ett tåg med sin bil. Tåget åker sedan iväg, ner i mörket. I en halvtimme omges man av konstant mörker och allt känns väldigt surrealistiskt. Man är under havet. Livsfarligt, omänskligt men på något sätt kommer man fram till Frankrike 30 minuter senare. Att helt plötsligt vara i Frankrike var underligt. Allt stod på franska, man körde på andra sidan vägen och allt man hade gjort för att uppnå detta var att sitta stil i en bil i trettio minuter.

Efter en timmes körning kom vi fram till en service station. Den var oerhört ful och dyr. Vi åt några mackor och sträckte på benen. Första gången mina fötter stod på fransk mark såg det ut så här.

France

 

Jag vet, det ser oerhört franskt ut 😉 Efter lunch uppehåll fortsatte vi köra. En lång bildag. Klockan var nio på kvällen när vi stannade för middag. Pappan ringde campingplatsen där vi skulle sova för att berätta att vi var lite sena. Då sa de att vi inte fick komma alls. Lustiga typer. Detta resulterade i att vi istället åkte till Piotiers (ungefär så stavas det) för att sova på ett hotel. Jag var så trött att jag somnade så fort jag la huvudet på kudden.

Tågstationen i Poitiers

Efter en fransk frukost bestående av en kopp kaffe och en croissant åkte vi vidare. Vi gjorde några stopp för att fråga efter vägen och tillslut kom vi fram till vårt bed and breakfast. Jag har aldrig åkt bil så mycket som jag har gjort den senaste tiden. Men det har varit inspirerande och jag har fått otroligt många ideér till min bok. Vilket är väldigt roligt.

Stället vi bor på är ganska stort och har en pool. Det är väldigt lantligt med massa solrosfält och ett och annat olivträd. Igår kväll gick vi till en resturang en bit bort. Pizza på menyn (oerhört fransk mat) och läsk till, var väldigt god pizza faktsikt. Det är väldigt tyst här och väldigt lugnt. Egentligen ett ganska tråkigt ställe men med sällskap och dator klarar man sig alltid. Paret vi bor hos är lite underliga, pratar nonstop om sig själva och ja det är svårt att sätta fingret på det men lite underliga är dom minst sagt.

Det har självklart hänt mycket mer än jag har skrivit under dessa dagar men det här inlägget sammanfattar en del av det som har hänt den senaste tiden.

På väg mot pizzan!

 

Baksidan av huset

 

One Comment leave one →
  1. Papps permalink
    July 24, 2011 3:21 PM

    Verkar vara en väldigt trevlig väg mot pizzan! Svårt att ana vad som väntar där på andra sidan, kan det vara en fransk pizzeria? ;-))) Papps

Leave a Reply

