Skip to content

En innehållsrik dag som så många andra

July 8, 2011

Det händer mycket här och jag blir väldigt trött (av allt nytt) så jag har inte rikigt haft tid eller ork att skriva ett inlägg. Men nu samlar jag mina krafter!

Igår var jag och pojkarna vid deras kolonistuga. De små insiterade på att vi skulle vattna den lilla dammen de har där. Det var hårt och tungt jobb att få vattenslangen till kranen och tillbaka. Inte nog med det, den läckte på flera ställen. Summan av den lilla utflykten var en trött och blöt Wilma och två blöta men inte lika trötta pojkar.

Efter lunch tog jag med dom till ett museum inne i stan. Det var ett väldigt fint museum som jag definitivt kommer gå tillbaka till själv sen så jag kan titta i lugn och ro på de saker jag är intresserad av. Pojkarna var väldigt väluppfostrade på museet och ute på stan vilket är skönt då vi imorgon ska till London. I London vill man inte ha handom barn som inte har något trafikvett men de här två har det så det är bra 🙂

London imorgon som sagt, vi åker på förmiddagen och kommer fram 4.5 timmar senare. Stannar i huvudstaden till tisdagmorgon och åker sedan tillbaka till Edinburgh. Idag är det bara en vecka kvar till Harry Potter premiären! Jag är så peppad! Ska också bli kul att träffa lite folk i min ålder.

De har vänstertrafik vilket ni säkert alla vet men det är inte den stora skillnaden. Den stora skillnaden är när man möter någon annan fotgängare för då ska man helt plötsligt hålla till vänster och inte höger. Ja, jag har varit nära att krocka flera gånger med andra fotgängare.

En annan sak som kanske kan ses som en klyscha men som är sant är att folk här är väldigt trevliga och hjälpsamma. När jag och pojkarna skulle ta oss till museet var vi tvugna att ta buss och jag visste vare sig vilken buss vi skulle ta eller när vi skulle gå av. Jag bad en äldre dam om hjälp och hon berättade. Sedan på bussen fortsatte hon hjälpa oss och även en äldre man i bussen förklarade hur vi skulle gå. Jag skulle kanske hittat även utan deras hjälp men det är lättare om man får hjälp.

Det är även smådetaljer som utgör skillnaden, som att de skriver gatunummret innan gatunamnet. Man ska alltså skriva 42 Scotland Street och inte Scotland Street 42. Eller det faktum att de har hur många tv-kanaler som helst här, helt otroligt!

Självklart är även arkitekturen annorlunda, många gråa stenhus och de är betydligt lägre än i Sverige. Men jag tror ni alla vet hur Brittiska hus brukar se ut.

Just nu skiner solen och jag tror det kommer bli riktigt fint väder idag. Nu vill katten in i mitt rum. Den kämpar som bara den för att komma igenom den lilla springa som lämnats öppen vid den annars stängda dörren. Katterna är faktiskt väldigt söta även fast de hårar som bara den och verkar vilja vara hungriga hela tiden.

Btw, om ni har några frågor om hur det är att leva i Edinburgh, Scotland,  UK, hur det är att vara au pair eller något helt annat är det bara att fråga.

One Comment leave one →
  1. July 11, 2011 7:45 AM

    Alltså åh vad du verkar ha det fantastiskt där borta Wilma! Så glad för din skull 😀 hur länge kommer du stanna?

Leave a Reply

