Skip to content

Filosofi och olösta mordgåtor

April 7, 2011

Filosofiska Söndagsklubben, titeln vittnar om filosofi men inte mordgåtor. De 267 sidorna rymmer trots detta både livsbetraktelser och en olöst dödsolycka (eller är det ett mord?). Huvudpersonen heter Isabel Dalhoise och är bosatt i Edinburgh (min framtida stad). Isabel är medelålders och driver en filosofisk tidskrift som upptar mycket av hennes tid. Men Isabel är också obotligt nyfiken och detta leder henne till upptäckter som hon kanske egentligen inte ville veta. Men Isabel är en intressant huvudperson, en annorlunda huvudperson. Isabel är en helt vanlig person som kanske filosoferar och reflekterar mer än gemene man(kvinna). Jag måste erkänna att jag några gånger under min läsning reagerat på att författaren är en man men skriver om kvinnor som att han själv var en. Men egentligen vad spelar det för roll? Jk Rowling skriver om en pojke utan att själv vare sig vara eller ha varit en.

Författarens (Alexander McCall Smith) kunskap om kvinnors innersta väsen kanske en del kommer regera på men man kan inte ifrågasätta hans kunskap om Edinburgh. Jag minns att när jag läste Damernas Dektektivbyrå först trodde att författaren var en kvinna från Botswana. När jag fick vet att han var en professor från Edinburgh blev jag förvånad. En anledning till att jag ville läsa boken var att den just utspelade sig i Edinburgh. Lite besviken måste jag erkänna att jag blev, så mycket skrevs inte om Edinburgh som jag först hoppats. Fast samtidigt, känslan av Edinburgh infann sig genom hela berättelsen. En av karaktärerna bodde till och med i Stockbridge, på det reagerade jag med ett stort leende.

Kanske det här inlägget borde vara mer som en recension so here goes. Jag kan rekommendera den här boken till alla mer eller mindre. Den är lättläst och lättsam. Perfekt med en stor kopp te bredvid sig. Man får både livsbetraktelser och mordgåtor för sina pengar och sin tid vilket kan vara en trevlig blandning. Samtidigt har detta tvådelade upplägg sina nackdelar, när man är som mest uppe i hur spännande allt är kommer ett långt resonemang om godhet eller kanske whiskey. Det drar ner spänningen lite men samtidigt ger det boken en mer realistisk känsla. Jag ska snart börja läsa del två, att man vill läsa nästa del i en bokserie kan inte vara något annat än ett bra betyg.

No comments yet

Leave a Reply

