Skip to content

Filosofiska Söndagsklubben

April 3, 2011

Där stod den och väntade. Betraktade mig som att den visste något mer. Kanske gjorde den också det, det är svårt att veta. Lutad mot Gudfadern och del två i samma bokserie där stod den, “Filosofiska Söndagsklubben” av Alexander McCall Smith. Att jag har boken och dess två senare delar är ganska ironiskt på sätt och vis. Jag köpte de två första delarna för över ett år sedan och fick den tredje delen i födelsedagspresent. Jag har läst ungefär hälften i den första delen, varför jag inte har läst klart vet jag inte. Men vad är det egentligen som är så ironiskt med det? Jo, böckerna utspelar sig i Edinburgh!

Boken handlar om Isabel Dalhouise som driver en filosofisk tidskrift. Hon bor i Edinburgh och blir under en kväll på stadens konserthus vittne till en dödsolycka. Boken är en blandning mellan vardagsbetraktelser och mordgåtor. Jag har som sagt inte läst klart boken och jag kommer heller inte ihåg så mycket av den. Men en sak kommer jag ihåg, författaren och Dalhouises kärlek till sin stad, Edinburgh. Kulturens stad beskrivs Edinburgh som och senare som en vacker stad. Inget dåligt sägs om Skottlands huvudstad, vilket får mina förhoppningar på staden att öka. Jag ska se till att läsa färdigt de tre böckerna innan jag åker. Att läsa om en stad man aldrig varit i och sen besöka den måste vara en spännande upplevelse. Man får beskrivningar och en känsla av staden, men stämmer den när man väl är på plats?

Problemet ligger mer i när jag hinner läsa böckerna och inte om jag vill läsa dom. Just nu läser vi “Life of Pi” av Yann Martel. Det är en bra bok, inget illa sagt om den, men jag gillar inte att läsa böcker för att jag måste. Men jag borde väl kunna läsa två böcker samtidigt, hur svårt kan det egentligen vara?

Jag återkommer i ett senare inlägg om mina tankar och reflektioner av “Filosofiska Söndagsklubben”. Alexander McCall Smith är iallafall en väldigt bra författare kan jag fastslå efter att ha läst “Damernas Dektektivbyrå”.

4 Comments leave one →
  1. Gingerbeast permalink
    April 3, 2011 7:45 PM

    Gillar också damernas detektivbyrå, och den boken du gav mig var nice malawiläsning! 🙂 Vi borde ha filosofiska söndagsdater när du åker. Tänkte jag säga. Nu sa jag det. Prima!

    KRAM ❤

    • April 3, 2011 8:06 PM

      Men shit! Den boken jag gav dig utspelar sig ju också i Edinburgh :O Wow. 😀 Jag borde låna den av dig om jag hinner 😛 Jag har första delen i serien också om du vill låna av mig, livet på Scotland Street 44. Och det är klart vi ska ha filosofiska söndags dater, som liksom en avrundning på veckan! 😀

      Kram ❤

  2. April 4, 2011 2:37 PM

    åh jag älskar life of pi! synd att du “måste” läsa den. böcker blir alltid snäppet sämre när man måste. annars är den boken helt fantastisk.

    • April 4, 2011 4:43 PM

      Det fick mig lite mer motiverad att läsa vidare. Har kommit till andra delen i boken nu, det börjar bli lite galet 😉

Leave a Reply

