Skip to content

Edinburgh-Inspiring Capital

April 1, 2011

Klockan är 18:36. I Edinburgh är klockan 19:36. I Stockholm är det 3 grader.I Edinburgh är det 12 grader. Men hur annorlunda kan det egentligen vara? Två storstäder i norra Europa vid vatten. Jag känner att jag vill veta mer om staden dit jag ska flytta, hur är det i Edinburgh?

Edinburgh verkar verkligen vara en underbar stad. Den har vunnit favoritstad i Storbritannien av Observer och the Guardian. 92% utav Edinburghs invånare trivs väldigt väl i sin stad, det är den högsta siffran för alla städer som under 2006 gjorde denna undersökning kallade the MORI Poll. Delar av staden är till och med  med på UNESO’s World Heritage list. Fina utmärkelser så Edinburgh kan väl inte vara något annat än underbar? Eller?

Man vet självklart aldrig hur verkligheten ser ut bara utifrån statistik och utmärkelser. Hur är människorna på riktigt? Hur är grannarna? Hur är familjen jag ska bo hos? Hur kommer jag trivas? Frågorna jag inte kommer få svar på förrän jag varit där och rent utav bott i Edinburgh ett tag. Men en sak är då säkert, det är en väldigt vacker stad.

 

Edinburgh Skyline

Vackert är det minst sagt. Men det som fick mig mest intresserad av staden måste ändå vara att det är att Edinburgh som första stad någonsin fått UNESCO’s utmärkelse för City och Litterature. Staden gömmer många nya berättelser och jag måste erkänna, jag blir inspirerade bara av att se bilder på den vackra staden. Många kända författare fick sin inspiration här, Alexander McCall Smith, Robert Louis Stevenson och JK Rowling, för att nämna några. I den här staden måste jag väl kunna gå på en kurs i Creative Writing. Jag tror jag vill prova på att verkligen skriva. Om jag har den sortens fritid ska jag välja att fokusera på skrivandet, ge det en chans.

 

 

 

 

 

 

Edinburgh har alltså stort literärt arv och framtid, underbar arkitektur och en glad befolkning. Det låter väldigt bra måste jag säga. Att det sedan är en utav världens mest gående anpassade städer och fylld av historia gör det hela bara bättre. Jag är redo för Edinburgh, är Edinburgh redo för mig?

 

 

One Comment leave one →
  1. April 5, 2011 6:35 PM

    Åh, Skottland.<3 *drömma sig bort*

Leave a Reply

